Welkom
BROMMERREIZEN HEEFT NU OOK EEN FACEBOOK PAGINA
|
Hoi. Mijn naam is Ko Minderhoud en ben idolaat van het rijden op een bromfiets, in mijn geval een scooter. Ik bezit een tourscooter en een stadscooter. De tourscooter is een Kymco Gran Dink 50cc 2-takt uit 2009; uitgevoerd in zilvergrijs (zie foto). Deze bromfiets is door mij in 2020 gekocht op km stand 6349. In 11 jaar had deze machine eigenlijk te weinig gereden naar mijn idee, maar ik was er gelukkig mee en hoop nog jaren plezier er van te hebben. Mijn stadscooter is een 2017 Honda Vision 4-takt 50cc, die ik in 2022 heb gekocht.
Jaarlijks maak ik diverse tochten op de bromfiets en vind het steeds leuker en aangenamer worden. De trage reisvorm, waarmee toch behoorlijke afstanden af te leggen zijn, gecombineerd met het 'buiten' zijn, maken van de bromfiets een uitstekend alternatief vervoersmiddel.
Ongeveer 50 à 60 jaar geleden was de bromfiets een zeer populair vervoermiddel. Zowel het woon-werkverkeer als vakantiereizen werden op de bromfiets verreden. Zo weet ik nog uit mijn jeugdjaren, de vroege jaren zeventig, dat mijn vader op de bromfiets vanuit Vlissingen naar het vakantie-adres in Bennekom reed en mijn moeder met mij en mijn zussen de trein nam. Maar ook mijn Oom Piet en Tante Nel zijn met hun kinderen meerdere keren op de brommer naar de Belgische Ardennen geweest. Zodra één van de kinderen zestien werd, kreeg deze een brommer zodat er meer bagage mee kon. Wat toen kon, kan NU nog steeds !
Door verschillende oorzaken moest de bromfiets in populariteit inboeten. Het autoverkeer nam een vlucht en ook vliegreizen zijn gemeengoed geworden. De bromfiets werd verdrongen door de snorscooter, maar is nu, mede door de helmplicht, aan een comeback bezig. Het gaat gestaag, maar steeds meer jonge mensen zien in een bromfiets een prima middel om korte- en middellange afstanden te overbruggen. Allerlei oorzaken kunnen hieraan gekoppeld worden zoals: autorijden is duur geworden, vliegen is zeer milieubelastend en het openbaar vervoersysteem hapert en is door continue bezuinigen en reorganiseren een onbetrouwbare plaats gaan innemen als vervoersoptie. Daarbij zijn ook de tarieven van OV enorm gestegen.
Natuurlijk biedt het reizen met de auto of het OV ook voordelen, met name als de weersomstandigheden slecht zijn. Inmiddels komen steeds meer mensen tot de conclusie dat het echt niet zo vaak regent. Buienradar en andere apps laten zien waar en wanneer er neerslagkans is. Daarbij is de regenkleding van tegenwoordig heel wat beter dan voorheen en kan goede motorkleding je op de bromfiets ook tegen de koude beschermen. Technische aanpassingen zoals beenkleden en handvatverwarming zijn opties die het comfort op de bromfiets veraangenamen.
Als fanatieke bromfietser zijn er ongeveer drie maanden per jaar dat ik de bromfiets weinig tot niet gebruik. Deze zijn vanaf half november t/m half februari. In deze maanden verzorg ik zelf het technische onderhoud aan de brommers. De overige negen maanden maak ik veelvuldig gebruik van de tweewielers. Steeds meer ga ik touren en 'er even tussenuit' op de bromfiets. Soms een korte rit (tot 50 km) maar ook dagtochten (100 - 250 km) en af-en-toe een weekend of langer (meer dan 250 km). Tochten die langer zijn dan 1.000 kilometer heb ik nog niet zo dikwijls gemaakt, maar spoken wel door het hoofd. Hoe gaaf zou het zijn om vanuit Nederland een rondje Ballatonmeer (Hongarije) te doen ? Of een weekje touren door Bretagne of Zwitserland ? De Romantische route van Duitsland te rijden of van Marseille naar Monaco ? Verschillende etappes van de tour de France ontdekken of zelfs een tour de France uit een bepaald jaar te rijden ? Een onorthodoxale pelgrimage naar Santiago de Compostella ? Noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken; het is één groots avontuur !
Maar voorlopig heb ik dichterbij in Noordwest-Europa nog vanalles te ontdekken.
Mijn voorkeur is op de bonnefooi reizen op low-budget basis. Een tentje mee, onderweg je kostje bij elkaar scharrelen en zien waar je die avond terecht komt. Een camping is wel een vereiste i.v.m. de sanitaire hygiëne. Soms plan ik vooruit en boek ik iets maar moet er dan wel zeker van zijn dat ik daar aankom. In dergelijke gevallen boek ik meestal een blokhut, (jeugd)herberg of hostel.
Brommerclubs vind ik een prima idee en ben ook regelmatig te vinden bij hun tours. Af-en-toe organiseer ik er ook één; mits op budget basis. In veel beschrijvingen van verreden tours lees ik dikwijls hoe goed de bakkerijen en het ontbijt / diner was. Dat zal allemaal best waar zijn, maar heeft niet mijn voorkeur als het om touren gaat. Een ambachtelijke lokale worst of kaas op een vers gebakken broodje van een warme bakker op een mooie picknickplaats, of bankje op een pittoresk dorpsplein, kan mij soms meer bekoren dan de lunchkaart van een restaurant.
Op deze website vertel ik mijn bromfiets avonturen en hoop ik andere mensen te enthousiastmeren om ook vaker de brommer te nemen. Wellicht inspireer ik jullie wel om ook eens een brommertour te gaan rijden of de vakantie eens helemaal anders te gaan aanpakken. Avontuurlijker, uitdagender, back-to-basis en met een hogere belevingswaarde.
Het alleen reizen vind ik niet erg omdat je altijd de kans hebt iemand onderweg te ontmoeten. Reizen met meerdere personen is ook een fijne ervaring. Graag wil ik ook iedereen de mogelijkheid bieden aan te sluiten bij één van mijn campingtours. Heb je interesse ? Mail me dan. Klik hier.