Waarom de brommer ?
Het rijden op een brommer is een hele leuke en ontspannende manier van verplaatsing. Inmiddels heb ik al vele langere tochten er op zitten. Het begon, ik woon op het eiland Walcheren in Zeeland, met een rondje op het eiland van ca. 50 km. Toen een wat langere tocht van 100 km en later een dagtocht rond de provincie van ca. 180 km. Een bijeenkomst van de Scooter Tourclub Nederland (STN) in Montfoort was de volgende rit en op die dag heb ik, inclusief toertocht, ca. 370 km gereden. Mijn langste tocht op één dag is 454 kilometer geweest.
Als mij gevraagd wordt wat ik zo leuk vind aan het toeren op een bromfiets, dan is het antwoord steevast "het onthaasten en één zijn met de omgeving". Dit zou ook vertaald kunnen worden naar 'vrijheidsbeleving'. Het is misschien wel de oervorm van reizen, bijna primitief of basaal die uitdagingen aanwakkerd en je doet dwingen om nieuwe ontdekkingen aan te gaan. Je verbinden met natuurelementen en noodgedwongen meegesleurd worden in heden, verleden en toekomst.
Misschien is het de kooiconstructie van de auto of het snel van A naar B willen of het drukke verkeer of combinatie daartussen, waardoor ik autoreizen als onprettig ervaar. Het zijn deze zaken die mijn gevoel van 'vrij zijn' beperken. Niet dat ik anti-automobilist ben, integendeel. Voor afstanden binnen Europa is de auto een goed vervoersmiddel als ik voor de snelste of de kortste weg moet kiezen. De auto is ook prima als ik met meerdere personen (en de hond) ben, er veel bagage is of ik de caravan wil meenemen.
Waarom geen motor dan ? Het meest kan ik mij vinden in de mening van Maggie Haselwanter, een Oostenrijkse die op een snorfiets (25 km/h) al heel wat reizen heeft gedaan. Zij zegt: "omdat bromfietsen langzaam rijden, ben je heel langzaam onderweg met ze. Maar het betekent veel meer dan alleen traagheid. Het is een zeer bewuste tegenstroom van de snelle tijd waarin we leven. Het is het tegenovergestelde van motorrijden. Want bij het rijden op een motor gaat het om de snelheid, de kracht van de machine en de adrenaline in het lichaam. Bij langzaam rijden heb je niets van dat alles, maar juist de tijd om het gebied bewuster waar te nemen. Dit doet je voelen dat je meer één wordt met de omgeving."
Als je op een motorfiets rijdt, kan je op één dag ontbijten in Utrecht, lunchen in Luxemburg, dineren in Stuttgart en slapen in München. Doe je dit op de brommer, dan ben je drie dagen onderweg. Maar de beleving, de ervaringen en de verhalen zullen heel anders zijn dan per motorfiets.
Ik woon enkele honderden meters van de snelweg en in bijna alle gevallen verkies ik met de auto zoveel mogelijk autosnelwegen tot de afslag naar mijn bestemming. In de veertig jaar waarin op de weg zit, is het autoverkeer veel drukker en intensiever geworden. Even rustig aan doen verstoord de doorstroming, dus je moet mee. Tijd om iets te zien van de omgeving is bij het autorijden nagenoeg verdwenen. Op de bromfiets is hier echter alle tijd en ruimte voor.
Buiten de bebouwde kom liggen vele wegen ter beschikking van de bromfietser. Uiteraard blijven auto(snel)wegen taboe, maar een naastgelegen bromfietspad of secundaire weg is eerder regelmaat dan zeldzaamheid. Daarnaast zijn ook de lokale wegen en binnendoorwegen die een aanrader zijn om te berijden op de brommer.
De meeste autowegen zijn aangelegd met het doel om de verkeersstroom zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen. Ze zijn vrij recht en er geldt een hoog snelheidslimiet. Daarbij doorklieft deze dikwijls het landschap zonder de mogelijkheid om zelf veel van dat landschap mee te krijgen immers, de snelheid die gereden moet worden, de drukte in het verkeer en het continue samenspel van weggebruikers zorgen dat de autoreis een inspanning wordt die een hoge aandacht van de bestuurder eist. Soms ontnemen geluidsschermen of andere obstakels je zicht, om nog maar niet te spreken over de vaak lelijke, talloze industriegebieden die juist aan snelwegen liggen. Op de brommer is dit echt anders. Niet dat er niet opgelet moet worden of er ineens geen industriegebieden meer zijn, maar er is meer tijd om het samenspel van weggebruikers te doorgronden en als bromfietser zijn landelijke wegen volop te berijden. De snelheid wordt meer dan gehalveerd en de verkeersdrukte op bromfietswegen buiten de bebouwde kom zijn, over het algemeen, niet druk. Daarbij zijn op de lokale wegen nauwelijks uitzichtbelemmerende obstakels. Hierdoor is het op de brommer fijner, mooier en ontspannender rijden.
Misschien moet je het eerst eens beleven om het te ontdekken !