Project G Dink


Op 12 februari 2024 heb ik een Kymco G Dink 50 cc gekocht die niet meer start, een jaar heeft buiten gestaan en waarmee ook niet zuinig is omgesprongen. Het wordt een project en uitdaging om deze weer rijdend te krijgen. Op deze pagina wil ik de vorderingen bijhouden als naslagwerk voor mezelf en wellicht inspiratie voor u als bezoeker van deze website.

Ik kocht hem van een aardige, in mijn oude ogen, jongeman die zelf een 45 km auto heeft en geen heil meer ziet in de brommer. Een redelijk bod werd geaccepteerd en daarna de scooter in Stolwijk opgehaald. Door een storing bij de RDW kon de scooter niet overgeschreven worden. Er was echter sprake van een goed onderling vertrouwen, dus heb ik de scooter betaald en met het kenteken en (enkele uren later de tennaamstellingscode) op zak de overschrijving geregeld. Vrijwaring gefotografeerd en via whatsapp verstuurd en later nog via de post.

De eerste indruk is een ontbrekende of defecte oliepomp, een ontbrekend oliereservoir en de overbrenging van de kickstarter functioneert ook niet naar behoren. De accu is leeg of niet op de juiste plek want er zitten wel een aantal accu's in de helmbak. De scooter loopt zwaar dat niet ongebruikelijk is met banden die onvoldoende lucht in zich hebben, maar ik vermoed ook aanlopende remmen. Natuurlijk ontbreekt enigszins roestvorming niet, maar dat alles valt op het eerste gezicht mee. De scooter heb ik voorlopig geschorst voor één jaar. Alles op zijn tijd, dus eerst het bestaande brommerpark voorzien van de beurten en daarna de nieuwe aanwinst ontmantelen.


18-02-2024

Vandaag heb ik tijd gevonden om de kappen van de scooter te verwijderen. Een klusje van ca. 2 uur om alles zoveel mogelijk zonder schade te verwijderen. Dat is redelijk gelukt, hoewel er wel wat kappen al kapot zijn. Enkele gaten en wat afgebroken bevestigingsdelen, maar alles zo goed als mogelijk gedemonteerd. Uiteindelijk blijft er dan een kale step met motor over.


Wat roest betreft valt het enorm mee. Het zijn wat kleine delen, de uitlaat en wat op de voorvork, maar het frame, de tank en overige delen zijn niet extreem roestig. De startmotor draait, maar geen vonk en daarom start hij niet. Dat zal de eerste prioriteit zijn. Voor vandaag voldoende bezig geweest.


23-02-2024

Vandaag weer wat verder gekeken naar de startproblemen. Dat hij niet vonkt wist ik al, maar na het demonteren van de carberateur bleek dat deze droog staat. Dus probleem twee van de startproblemen komt nu aan het licht. Dan de compressie maar eens meten en met een schamele 6 Bar eigenlijk de oorzaak wel vastgesteld. Er is teveel drukverlies waardoor de branstof niet opgepompt wordt. Nu de carberateur er toch af is, gelijk maar even schoongemaakt en ook het frame ontdaan van alle opgedroogde modder en aangekoekte olie-achtige substanties. Kan er in ieder geval schoner gewerkt worden. Het frame met motor weer op de tafel gezet en voor het gemak alles er verder afgehaald wat nog in de weg zat.
Voor vandaag is de tijd alweer om en zal ik een andere keer verder op zoek moeten naar het drukverlies. Cilinder ? Zuiger ? Membraan ? Pakkingen ? Kan van alles zijn. Voor deze week weer voldoende gehobbyt.

25-02-2024

Iemand vroeg mij wat ik bezielde om een project als dit te starten. Nou, tourscooters (50cc), en met name de grotere zoals de G-Dink, worden nauwelijks nog gemaakt. Natuurlijk zijn er goede alternatieven zoals de Aprillia SXR, de Sym Jet of Symphony e.d. maar, het blijven alternatieven. Daarnaast is ook de eenvoudige techniek van de tweetakt motor een voordeel. Bij pech onderweg is een tweetakt meestal gemakkelijker te repareren dan een viertakt. Voor langere tochten is een iets groter model scooter wel comfortabeler om te rijden, dus vandaar dat ik dit project wil gaan volbrengen.
De prijs die eraan hangt zal best oplopen want nieuwe onderdelen zijn relatief kostbaar. Maar veronderstel dat ik voor zes- of zevenhonderd euro aan reparatie en aanschaf weer een goede scooter heb ? Dan heb ik voor de kwart van de nieuwprijs van een nieuwe scooter toch een bakbeest waar ik jaren plezier van kan hebben.
Wat ook meespeelt is dat mijn GranDink t.z.t. ook een revisiebeurt nodig zal hebben. Dan kan ik mooi op deze verder touren, terwijl de andere in onderdelen op de werkbank ligt. Dus dat is mijn bezieling om dit projekt te ondernemen.

06-03-2024

Inmiddels ben ik wat dingen tegengekomen die het drukverlies kunnen verklaren. Gisteren en vandaag heb ik de cilinder weer opgebouwd. De zuiger en de zuigerveren waren versleten en deze heb ik vernieuwd. Ook de bougiekop en een inlaatpakking zijn vernieuwd en er is vonk. Ook de compressie is veel beter dan voorheen, dus maar eens proberen te starten. Helaas, geen motor die aanslaat. Er komt geen benzine in de carberateur, dus op onderzoek uit.
Het probleem zit in de brandstofpomp, dus erop blazen en kijken wat er gebeurt. Niets! dan heel even de compressor erop (niet te lang) en ja hoor, daar gaat de luchtstroom. Waarschijnlijk verkleving door de lange stilstand. Om de toevoer wat te stimuleren even een beetje benzine opzuigen (ga je zelf ook beter van lopen), en even laten lopen alvorens de slang op de nippel te plaatsen. Starten, starten, starten, starten en ja hoor, daar knalt het motorgeluid de schuur in. De knalpijp is gedemonteerd dus een hels kabaal! 
Gelukkig! er zit leven in de scooter en dat maakt me gelukkig. Ik kan nu door met hetvolgende de transmissie.

07-03-2024

De kickstarterstang en bouten zijn verwijderd. De kap gaat vrij gemakkelijk open en de pakking blijft aan een deel zitten. Maar wat er allemaal uitkomt, verbaast mij wel. Een compleet muizennest (zonder muizen). Okay, werk aan de winkel.


Het binnenwerk is een beetje roestig en gortdroog. Alle vet is inmiddels opgedroogd en wat slijtage is zichtbaar. Er is duidelijk wat slijtage aan het kickstartgedeelte, maar omdat het de bedoeling is dat de scooter elektrisch start, kan dit nog gemakkelijk een tijd mee. Nu alles schoonmaken en eruit halen. Zowel de koppeling als de aandrijving en startgedeelte. Het ziet er nog niet zo slecht uit. Eerst de slepers en het koppelingshuis opgeruwd. De roest die er zit is snel eraf en daarna alles schoonmaken. Dan de aandrijving uit elkaar halen en blijken de rollen wel erg versleten en de aandrijfriem uitgedroogd. Deze zullen vernieuwd worden evenals de geleiders. De kickstarterdelen heb ik er nu ook uit en besluit de behuizing maar grondig te reinigen en van een nieuwe laklaag te voorzien. Na wat schoonmaakwerk, schuren, ontvetten en spuiten ziet het er al weer een stuk beter uit. De rest is voor volgende week. Eerst weer onderdelen bestellen.

02-04-2024

Bijna een maand verder en eigenlijk is er weinig gebeurt. Door drukte op de werkvloer was het twee weken niet mogelijk om in de avonduren tijd te vinden aan de scooter te werken. Gelukkig is die drukte nu weer even voorbij en is het 's avonds ook langer licht! Dus wat is er inmiddels gebeurt ?
- Rollen en riem zijn vervangen, de koppeling opgeruwd. Alles ontroest, weer lekker gesmeerd, waar nodig, en het aandrijfgedeelte weer in elkaar gezet en op de scooter gemonteerd.
- Achterrem gangbaar gemaakt en achterband vervangen door een nieuwe Heidenau.
- Olietank en oliefilter gemonteerd en oliepomp vervangen. Met de boormachine gecontroleerd en er druppelt olie uit. Dus het zou niet meer nodig moeten zijn om mengsmering te tanken (per tankbeurt mengen).
- Alvast de nieuwe handvatten, uiteraard verwarmd, erop gezet.
Ik ontdekte een blanke draad in een gesmolten isolatie. Wat hier de oorzaak was, is mij niet geheel duidelijk. Meting leert mij dat er geen kortsluiting is en dat de blanke draad niet door inslijting is ontstaan, maar door hitte. De draad heb ik weer geïsoleerd en de draadboom herstelt. Mocht ik in het vervolg een elektrisch probleem hebben, zal dit mijn eerste punt van aandacht zijn.

04-05-2024

En weer is er een maand gepasseerd zonder dat het echt opschiet. Nu heb ik geen haast, maar ik ben driftig op zoek naar olie. Niet dat ik geen voorraad olie heb, maar het nieuw geplaatste tankje heb ik gevuld met een liter tweetakt-olie. Na enkele dagen bleek dat het tankje helemaal leeg was. Normaliter moet je dan een plas op je werktafel of op de scooter zien, maar in het geheel niet. Ik ben daarom op zoek naar de weggevloeide olie. Inmiddels de cilinder en zuiger weer verwijderd, maar daar is geen extreme hoeveelheid olie vindbaar.
Helaas ontbreekt het mij momenteel een beetje aan tijd om verder te zoeken. Mijn andere scooter heeft een klein beurtje nodig en met de voorbereidingen van de Vlaamse Ardennentour is de tijd snel weggeroofd. Ook de meivakantie zorgt voor extra druk in de winkel (ja, er moet ook gewerkt worden) en de Honda staat ook al met panne, dus moeten er prioriteiten worden gesteld. Dit betekent dat het G-Dink project even op een laag pitje staat.

15-06-2024

De olie is gevonden, het zat vanaf de carburateur tot in het spruitstuk en de luchtfilter. Volgende probleem doet zich ook voor en dat is dat de vooras totaal vastgeroest zit. Als een maand bijna dagelijks ingespoten, al verwarmd, klappen gegeven (imbus...) maar geen beweging in te krijgen. Vandaag maar eens een imbusset besteld voor de pneumatische slagmoersleutel. Misschien dat dit wel werkt. Ik ga de oliepomp weer demonteren en kijken wat er exact aan de hand is, alleen dat wordt wel september. Eerst nog twee meerdaagse touren en nog twee keer op vakantie. Daar is het per slot van rekening zomer voor ! Dan kan ik half september weer verder zien hoe h.e.e.a. ga oplossen. Dus voorlopig enkele maanden geen updates over het projekt G-Dink. Fijne zomer gewenst.