Slapen en het weer


Indien men op de brommer reizen wil, dan is het fijn als het weer stabiel en aangenaam is. Helaas is het weer niet te beïnvloeden, maar wel vrij goed te voorspellen. Met een goed motorpak, goede regenkleding en een goede opbouw van kleding is het altijd wel mogelijk de brommer te berijden. Het fijnste is echter als de temperatuur in de 'dubbele cijfers' zit. Dit is de reden dat meerdaagse reizen in de regel tussen half maart en begin november plaatsvinden. Met een gemiddelde dagtemperatuur van rond 10°C is, mits voldoende aangekleed, een prima uitgangspunt om een reis te ondernemen. Voor kampeerreizen zijn de maanden mei t/m september het beste i.v.m. de te verwachten nachttemperaturen. Buitenom de kampeermaanden is een andere overnachtingsplaats te verkiezen.

Overnachten

Kamperen
Misschien niet meteen de meeste luxe variant van overnachten, maar wel de goedkoopste, meeste vrije en eenvoudigste. Tentje opzetten, luchtbed, veldbed of matras er in leggen met daarop een goede slaapzak. Voor een klein (tweepersoons)tentje hoef je geen campings te reserveren. Heeft een camping geen plaats, is deze te duur of bevalt deze om welke reden dan ook niet ? Reis dan door naar de volgende. Zoek ook op mini-campings of boerencamping want deze zijn over het algemeen goekoper, overzichtelijker en schoner. Sommige campings durven behoorlijk hoge tarieven te rekenen. Voor een kleine tent op een tentenveld zonder elektra is een bedrag tussen € 15 en € 22,50 per nacht normaal.
Wildkamperen / paalkamperen
Wildkamperen is bij wet verboden in de meeste Europeese landen. Wildkampeerders kunnen beboet worden, hoewel een reprimande en "de spullen inpakken en wegwezen" vaker voorkomt. Het belet sommigen niet om deze vorm van overnachting te kiezen en bijvoorbeeld in Frankrijk mag je onder voorwaarde bivakeren (overnachten tussen zonsondergang en zonsopkomst).
Iets dat een beetje in de buurt komt is het zogeheten paalkamperen maar de meeste terreinen in Nederland zijn inmiddels gesloten. België kent nog bivakzones waar onder voorwaarde, gratis de tent opgezet mag worden. Inmiddels moet voor de meeste terreinen ook (kostenloos) gereserveerd worden. Mijn ervaringen, ik ben op verschillende locaties gaan kijken, zijn niet zo positief. Er bestaat ook nog initiatief dat campspace heet. Dit zou voornamelijk particulieren zijn die een eigen stukje grond met eventuele basisvoorzieningen verhuren om te kamperen. Jammer genoeg zijn er weinig van dit soort terreinen op deze site vermeld en bestaat het haast volledig uit minicampings.
Trekkershutten
Sommige campings beschikken over trekkershutten. Dit zijn meestal houten blokhutten waar met meerdere personen overnacht kan worden (meestal 3 à 4 personen). Ze beschikken in de regel over vaste (stapel)bedden, verwarming, elektra, een eenvoudig ingerichte kitchenette en een tafel met stoelen. Over het algemeen is er ook een picknicktafel of terras met tuinstoelen. Met name voor de maanden waarin de nachttemperatuur nog behoorlijk kan dalen, is dit een prima alternatief voor een tent. De prijzen van een blokhut varieren tussen € 30 en € 60 per nacht. Als je met twee of drie personen de kosten kan delen, is dit een geschikte low-budget overnachtingsmogelijkheid.


Hostel & doorreishotels
Een hostel is een goekoop alternatief voor B&B's of hotels. In een hostel is er meestal sprake van gezamenlijk te delen voorzieningen. Er is minder privacy omdat het sanitair en de slaapkamer of slaapzaal door meerdere niet bij elkaar horende gasten worden gebruikt. Hostels kunnen ook andere namen hebben zoals jeugdherberg, hostal of refuge. Mijn ervaringen met een hostel zijn goed. Jeugdherbergen zijn in het algemeen luidruchtiger en refuges zijn eigenlijk voor pelgrims bedoeld. Als je een bed in een slaapzaal hebt, kan je voor weinig geld overnachten, soms met ontbijt. Dit is dus nog wel een low-budget overnachtingsvorm.
Met name in Frankrijk en Duitsland zijn in de buurt van snelwegafritten dikwijls doorreishotels te vinden. Simpele kamers en weinig (geen) service. Inmiddels liggen de tarieven redelijk hoog en kan men niet meer van low-budget spreken.

Weersgesteldheid

Een geslaagde reis is mede afhankelijk van de weersinvloeden. Met name neerslag kan de reis enorm verstoren en onaangenaam maken, zeker als deze gedurende een hele dag nauwelijks ophoudt.
Natuurlijk is goede regenkleding noodzakelijk om mee te nemen. Het kan bescherming bieden tegen een 'nat' pak en verkleuming. Een gehele dag in de regen rijden, maakt een brommerreis echt niet aantrekkelijk. Stel daarom de doelen minder hoog of bekijk het weerbericht en zoek naar alternatieven. Ben je bijvoorbeeld van plan om naar de Moezelstreek te gaan, maar is de weersverwachting voor dat gebied slecht ? Misschien is dan Veluwe of de Achterhoek een goed alternatief ! Ook vooraf kun je op internet per land of streek het gemiddelde klimaat bekijken. Dit geeft natuurlijk geen garantie, maar zegt wel iets over te verwachten weersinvloeden en temperaturen.
Iemand die de tijd eenvoudig kan indelen, kan door de reis enkele dagen uit te stellen ook zorgen dat deze niet in het water beland. Over het algemeen geldt dat, hoe groener de omgeving is, hoe meer kans op regen. Let wel op dat er niet teveel waarde aan de weersverwachtingen worden gehecht. Bekijk de weersverwachtingen zorgvuldig en interpreteer deze aan de hand van de feiten. Vergelijk het weerbericht met een loterij. Als je een lot koopt heb je kans op een prijs, maar betekent niet dat je een prijs wint. Zo is regenkans een kans op regen, maar evengoed een kans dat het niet regent.

De regenkans die in weerberichten worden geschetst is een percentage van het aantal modellen waarin regen wordt voorspeld. Hoe dit werkt, daarvoor moeten we ons verdiepen in de meteorologie. Ieder weerstation verzameld gegevens en berekent hieruit een weerbericht. Ze doen dit niet één keer, maar ongeveer 50 keer, steeds met iets andere beginwaarden. Als blijkt dat er van de 50 berekeningen er 20 zijn waarbij er minimaal 0,3 mm regen berekend wordt, dan is er een regenkans van 40%. Helaas zegt dit percentage niets over de hoeveelheid of hevigheid van eventuele neerslag. Daarom kunnen we als reiziger beter uitgaan van ervaringen.

Als er een kans bestaat op max. 40% regen dan kan men er van uitgaan dat regen mogelijk is. Een licht regenpak kan dan bij de hand gehouden worden, maar ook een schuilplaats zoeken (meestal voor max. 10 minuten), is een prima oplossing. Is de bui voorbij, dan gewoon weer verder rijden.

Is de regenkans 40 tot 70 % trek dan gerust een regenpak aan. Een regenpak over een motorpak heen, kan tevens bescherming tegen de koude geven.

Is de regenkans hoger dan 70 % dan is een goede kwaliteit regenkleding onontbeerlijk. Zorg voor voldoende warme kleding onder de regenkleding en zoek een schuilplaats als er stortbuien neerdalen.

Onweer is een gevaarlijk fenomeen. Zit er tussen het zien van de bliksem en het horen van de donder minder dan tien seconden, dan is het onweer gevaarlijk dichtbij. Probeer in geval van naderend onweer te schuilen in een stenen gebouw. Ga nooit schuilen in een bushokje of onder een boom. Als het niet mogelijk is om te schuilen en je bent op open terrein, ga dan tenminste 10 meter van je bromfiets en andere metalen zaken, gehurkt op je tenen zitten en maak je zo klein mogelijk (handen rond de knieën en hoofd omlaag). 

Bovenstaande tips zijn een houvast en garandeert niets. Het advies is om bij regen altijd een schuilplaats te zoeken, zeker bij buiïg weer. Een bui kan in vijf minuten enorm veel water lossen. Als je drie minuten daarvan kan schuilen, voorkom je veel nattigheid. Heb je in één uur één bui van vijf minuten waarvan je drie minuten kan schuilen, zijn de andere 55 minuten droog ! Een wijs iemand zei ooit: "het regent pas als de eerste druppel is gevallen". Dus denken dat het wel eens kan gaan regenen, hoeft zeker geen nat pak te betekenen.

Veel droge en veilige kilometers gewenst.