Rijden in buitenland


Vooral als je voor de eerste keer de grens overgaat, is het handig dat je weet hoe de verkeersregels in dat betreffende land zijn. Met name voor brommerrijders zijn de landsgrenzen onlosmakelijk verbonden met wijzigingen in de verkeersregels en de handhaving. Als het (brommer)rijbewijs wordt behaald, wordt wel verteld hoe het in Nederland in elkaar steekt, maar het buitenland wordt nauwelijks aangeroerd. En dat Nederland één is met de andere EU-landen, is een utopische dwaling.

In Nederland zijn de regels soms al erg onduidelijk. Een fietspad is geen bromfietspad, evenals een verplicht fietspad, mits er een brommer boven vermeld staat, dan is het wel verplicht. Dan zijn er ook nog situaties waar de brommerrijder ineens niet meer verder mag, maar er ook geen alternatief is. Met name wegwerkzaamheden en overijverig en ondoordachte ambtelijke beslissingen liggen hieraan ten grondslag. Dan zijn er ook nog steden die hun eigen regelgeving erop nahouden. Kortom een bijelkaar geraapte wirwar van regeltjes, Wetten, gedachten en ontmoedigingen maken het brommerrijden wat lastiger. In het buitenland is dit ook niet altijd duidelijk en dat geldt in het bijzonder voor Vlaanderen. Vandaar dat hieronder voor de landen binnen een straal van 500 kilometer van Utrecht de regels voor bromfietsers zo goed als mogelijk zijn opgesomd. Een helmplicht is er in heel Europa en ook de maximum voertuigsnelheid van 45 km/h geldt voor alle EU landen. Daarnaast mag je met een brommer niet op autoweggedeelten rijden op autowegen en autosnelwegen.

BELGIË EN LUXEMBURG
"Een Belg verdwaalt nog in zijn eigen straat", wordt weleens gekscherend gezegd. Toegegeven, het is wel eens lastig om je weg te vinden bij onze zuiderburen, maar met een goede routeplanner kom je er vlot door. Er zijn enkele afwijkende verkeersregels ten opzichte van Nederland. Als je echter weet hoe het ongeveer werkt, blijkt het niet al te lastig om de regels te doorgronden. Sommige zijn eenvoudig zoals:
- de lichten van een bromfiets moeten altijd branden
- het in de hand houden van een GSM is niet toegestaan
- handen dienen aan het stuur gehouden te worden en de voeten op pedalen of tredeplank
- men dient over een rijbewijs AM te schikken en tenminste 16 jaar te zijn
- men mag als bestuurder van een bromfiets pas vanaf 18 jaar een andere passagier op de bromfiets vervoeren
- kinderen tot drie jaar mogen niet op een bromfiets vervoerd worden
- kinderen vanaf 3 tot 8 jaar moeten in een geschikt kinderzitje zitten
- men dient de volgende bescheiden bij te dragen: rijbewijs, identiteitskaart, gelijkvormigheidsattest = typegoedkeuring (voor bromfietsen na 2017), een geldig verzekeringsbewijs (groene kaart) en het kentekenbewijs
- je mag niemand voorttrekken op de bromfiets (dus ook niemand slepen)

Tot dusverre enkele harde regels, dan nu de wat lastigere.

In België worden bromfietsers verdeeld in 3 klassen nl. klasse A, B en P. Klasse A heet bij ons snorfiets en mag max. 25 km/h. Klasse B is onze bromfiets die tot 45 km/h mag rijden. Klasse P is de speed-pedalec (45 km/h fiets). Zowel aan de klasse A als aan de klasse P worden dikwijls privileges gegund (zoals bij een éénrichtingsstraat of ventwegen langs kanalen en rivieren).

België is onderverdeeld in het Vlaamse en het Wallonische gedeelte. In het Wallonische gedeelte zijn fietspaden nauwelijks aanwezig en wordt er veelal op het weggedeelte gereden. Einde fietspad of fietstrook ziet er als volgt uit


In dit soort situaties mogen bestuurders van bromfietsen hun weg op de rijbaan vervolgen. Meestal wordt het einde aangegeven door het bord

Bij het verplicht verlaten van het fietspad heb je voorrang op alle bestuurders die al op de rijbaan rijden. Let echter op dat voorrang hebben iets anders is dan voorrang krijgen.

Vele N-wegen in België zijn autowegen of wegen waar fietsstroken of fietspaden naast autowegen liggen. Dat ziet er als volgt uit


Op de foto hiernaast is het fietspad rood, maar dat kan ook een andere kleur hebben zoals gewoon de kleur van de naastgelegen weg, maar ook groen of beige.

Alle E- en A-wegen zijn autosnelwegen. Laag genummerde N-wegen (N1 t/m N9) zijn in de regel autowegen maar hebben soms een fietspad of fietsstrook. De N-wegen N10 t/m N99 hebben meestal een verplicht fietspad of fietsstrook. De N-wegen in hondertallen hebben soms een fietspad of fietsstrook, maar mogen dikwijls over de weg door fietsers en bromfietsers worden gereden.

Als er op de weg een maximum snelheid van 50 km/h of lager geldt, dan mag je als bromfietser op het weggedeelte rijden, mits er geen verplicht fietspad is waaronder een wit bord geplaatst is met "B VERPLICHT". Staat er wel een onderbord met "B VERPLICHT" dan moet de bromfietser op dat fietspad. Staat er "B VERBODEN" op het onderbord, dan mag je daar NIET op rijden.
Mijn persoonlijke voorkeur is in de bebouwde kom bijna altijd op de weg te rijden. Bij wegwerkzaamheden buiten de bebouwde kom kan het fietspad ook opgebroken zijn en wordt er vaak een omleiding voor fietsers aangegeven. Is de snelheid op het weggedeelte voor auto's omlaag gebracht naar 50 km/h of lager, dan ga ik meestal op de rijbaan verder omdat de omleidingsroute dan niet voor bromfietsers geldt (meestal wel voor fietsers en cat. A en P).
Buiten de bebouwde kom waar de snelheid hoger dan 50 km/h is, moet een bromfietser gebruik maken van het fietspad of de fietsstrook, mits er geen verbod is.

IN LUXEMBURG MAG JE ALS BROMFIETSER GEEN GEBRUIK MAKEN VAN FIETSPADEN.

In België en Luxemburg zijn de verkeersborden bijna gelijk aan Nederlandse verkeersborden. Het blauwe verkeersbord met de fiets en de bromfiets erboven zijn in België en Luxemburg niet bekend. Dan zijn er verkeersborden met wandelaars naast een fiets en met wandelaars boven een fiets. Voor bromfietsers geldt dat deze niet op deze gedeelde weg mogen rijden (wel met de brommer aan de hand te lopen). Evenals als het woord FIETSPAD op een bord staat. Dus in het kort:







Hier moet je op het fietspad als brommer bestuurder.






Hier moet je op het fietspad als brommer bestuurder.





Hier mag je als bestuurder van een bromfiets niet rijden.
(waarschijnlijk wel op de weg)






Hier mag je als bestuurder van een bromfiets niet rijden.
(met de bromfiets aan de hand ben je wandelaar en mag je er wel lopen)



Hier mag je als bestuurder van een bromfiets niet rijden.

Dit is wel lastig omdat je hier ook niet op de weg mag rijden. Je zal op zoek moeten naar een alternatieve route. Overigens met de bromfiets aan de hand ben je wandelaar en mag je er wel lopen.

In België zijn enkele milieuzones ingesteld. Deze gelden NIET voor bromfietsen.

De politie in België en Luxemburg geven graag informatie hoe jij je als bromfietser moet gedragen. Vraag gerust naar de weg of informatie bij hen. Ze vertellen je graag wat je wel en niet mag en zijn begripvol als het even verkeerd gaat. Ze hebben echter een hekel aan de typisch Nederlandse verongelijkende opstelling en discussies willen voeren over het hoe en waarom. Regels zijn regels en behoren toegepast te worden is de Belgische mentaliteit; en zo hoort het ook !

Tot zover enkele belangrijke verkeersregels in België en Luxemburg.

DUITSLAND
Bromfietsrijden in Duitsland is een evenals in Luxemburg erg eenvoudig. Je mag GEEN gebruik maken van de fietspaden (mits er een onderbord is dat vermeld dat het wel mag) en auto(snel)wegen. Alle overige wegen mag je rijden. Je voert ten aller tijde voldoende (dim)verlichting.
Duitse automobilisten houden enorm goed rekening met (brom)fietsers. Als je inhaalt binnen de bebouwde kom moet men tenmiste 1½ meter ruimte tussen beide voertuigen behouden. Buiten de bebouwde kom is dit zelfs twee meter. Dit geldt voor alle gemotoriseerde voertuigen, dus ook als je op de brommer een fiets inhaalt.
Er zijn nog wat bijzonderheden die niet dikwijls voorkomen maar wel belangrijk zijn. Een bromfiets (Mofa in het Duits) is een gemotoriseerde tweewieler die geklassificeerd wordt als (ultraleicht)motor. Als je dus een verbodsbord tegenkomt waarop een motor is afgebeeld, mag je daar niet in, mits niet voorzien van een onderbord.




Beide onderborden komen voor in Duitsland. Dit betekent dat de borden die erboven staan niet gelden.






Zie je dit bord in Duitsland dan mag je hier als bromfietser niet in.

Ook Duitsland kent milieuzones maar deze gelden ook niet voor bromfietsen.

Duitse verkeers- en politiebeamten zijn zeer plichtsbewust. Doe je iets fout dan zullen ze corrigeren en zo nodig beboeten. Gedraag je als een heer in het verkeer en zorg dat je je zaken goed op orde hebt. Wees sportief, geef je fouten toe en verexcuseer je voor het maken van de fout(en). Je zal zien dat beleefdheid dikwijls een redder bij aanhoudingen is. Het zijn maar tips......

FRANKRIJK
Ook Frankrijk heeft iets afwijkende regels. Het zijn er niet veel, maar wel iets om rekening mee te houden.

1. Je dient altijd een veiligheidsvestje bij je te hebben of te dragen. In geval van pech ben je verplicht dit te dragen.
2. Jij en je eventuele passagier zijn verplicht om CE goedgekeurde handschoenen te dragen.
3. Je bent verplicht om overdag dimlicht te voeren.
4. Het is verboden met een bromfiets te rijden op wegen met twee rijbanen in dezelfde rijrichting, die gescheiden is door een middenberm.

Diverse steden in Frankrijk kennen milieuzones waarvoor een sticker aangekocht dient te worden. Voor bromfietsers geldt deze verplichting niet.

Goede reis gewenst en veel veilige kilometers.