Reizen (tips)


Hoe te beginnen met reizen op de brommer ?

Uiteraard is het bezit van een brommer een eerste vereiste. Daarnaast is een beetje aanleg voor techniek en technisch inzicht een welkome eigenschap. Het is gemakkelijk als een bougie of voorlamp vervangen kan worden, maar een 'must' is dat niet. Dikwijls zijn monteurs van (motor)garagebedrijven, fietsenmakers of landbouwmachines wel bereid om hulp te bieden aan een vreemdeling. Een globetrotter zei ooit: "Ik heb bij pech de meest magische momenten ervaren" en doelde daarbij op de hulp die dan door compleet vreemden werd aangeboden. 
Tegenwoordig zijn de moderne brommers betrouwbaar, mits goed onderhouden. Als het onderhoud door een professional wordt uitgevoerd, vermeld dan dat er lange afstanden mee gereden wordt. Dit zorgt dat er anders gekeken wordt tijdens servicebeurten. 

Natuurlijk heb je na twee uur op de brommer gezeten te hebben een slapend gevoel in het achterwerk. Door regelmatig te verzitten, bijvoorbeeld naar halve amazonezit, kan dit iets verzacht worden. Regelmatig een korte pauze houden is hiertegen ook een prima oplossing. Combineer de pauzes zoveel mogelijk met iets te eten of drinken, te tanken of een paar zit-sta of rek-en strek oefeningen te doen zoals door je hurken te gaan en daarna weer te gaan staan.


Ga je voor de eerste keer met de brommer op reis, begin dan met een korte heenreis van maximaal tweehonderd kilometer. Door meer ervaring kan dit uiteindelijk wel het dubbele zijn; maar begin rustig.
Start vroeg met een reis. Bijvoorbeeld half zes in de ochtend. Er is dan een hele dag om te reizen en het zal veel meer rust geven dan later te beginnen aan de reis.

Met een brommer reizen hoeft niet per definitie veel geld te kosten. Als er gekampeerd wordt en horeca wordt vermeden, is een dagbudget van € 40 à € 60 toereikend. Tijdens het reizen zijn voldoende supermarkten of tankstations waar je iets kan kopen (behalve op zondag in het buitenland). Wees ook creatief als je het budget wil beperken. Zo kan je een leeg flesje water onderweg wel ergens vullen (openbaar toilet, benzinepomp, begraafplaats, camping).
Naast kamperen zijn er nog tal van andere overnachtingsmogelijkheden zoals couchsurfing of in hostels of jeugderbergen (gezamenlijke kamer). Bedank dat je dit meestal vooraf al moet reserveren, terwijl op een camping meestal nog wel plaats voor een klein tentje is. Als er geen plaats is, is een volgende camping meestal dichtbij.
Als je gehele privacy en een eigen badkamer wil, dan loopt het dagbudget snel op. Wil je daarnaast ook nog in de horeca je natje en droogje halen, reken dan dat je eerder boven dan beneden € 200 per dag zit. Dit is echter niet mijn voorkeur van reizen.


Onderweg is er van alles te zien en te beleven. Op de heen- en terugreis is er meestal weinig tijd om 'iets' uitvoerig te gaan bezoeken. Plan daarom een bezoek aan een 'highlight' op een tussenliggende of extra dag. Mijn ervaring is dat de zaken die bijblijven 'per toeval' op het pad komen en niet vooraf zijn gepland !

Pech onderweg is altijd vervelend. Door goed en gedegen onderhoud kan er veel voorkomen worden. Helaas is het geen garantie dat de reis zonder pech verloopt. Binnen Nederland en België is er een ANWB bromfiets pechhulp. Zij zorgen er voor dat een kleine reparatie ter plekke opgelost wordt. Voor grotere reparaties of als de wegenwachthulp geen tijd (of zin) heeft, wordt je gerepatriëerd. Met een beetje technisch inzicht en soms wat lef kunnen dit soort kleine reparaties ook zelf uitgevoerd worden.
Heb je pech en kan je zelf geen oplossing bieden, bedenk dan dat er altijd wel mensen zijn die technische kennis hebben of weer iemand kennen die dat heeft. Een boer of plaatselijke smid, de fietsenmaker of bandenspecialist, iemand op de camping ? Je kunt het altijd proberen.

Als je reserve onderdelen bij je hebt is dat altijd handig. Maar wat neem je mee ?
Onderdelen die op jouw brommer snel kapot gaat, neem je mee. Voor de rest zijn de volgende zaken handig:

- 1 liter reserve brandstof
- Bandenreparatieset (proppenschieter) en pomp
- Bougie
- Reserve koplamp, achterlicht en remlicht
- Ducttape, ijzerdraad en tirewraps
- Werkhandschoenen en doek
- Olie is handig, maar ook overal te koop.
- gereedschapset (doppenset, schroevendraaiers, tang)

Denk eraan dat een garage of boer ook wel wat gereedschap heeft. Vriendelijk vragen of je het ter plaatse gebruiken mag, is meestal geen probleem. Bedenk dat veel automonteurs het ook wel eens leuk vinden om aan weer eens aan een brommer te sleutelen. Zo zijn ze meestal ook begonnen.