Navigeren
Het is zo simpel tegenwoordig. De eindbestemming op google maps of ander navigatie apparaat invullen en de route wordt bepaald. Toch zullen er onderweg dan situaties voordoen waardoor u niet verder kunt met de bromfiets.
Helaas zijn er geen navigatiemiddelen die specifiek voor een bromfiets ontworpen zijn. Met een fiets, motor, auto en zelfs wandelend of het OV kan een dergelijk apparaat je veel gemak bieden. Met de bromfiets ook veel ergernis. Als je echter vooraf weet wat je te wachten staat kan er een beetje ergernis voorkomen worden.
Een bromfiets mag niet overal rijden waar een auto dat wel mag. Ook zijn er heel veel wegen die verboden zijn voor langzaam verkeer en/of bromfietsen. Dan zijn er ook nog fietspaden waarop een bromfiets niet rijden mag en worden tijdelijke verkeersmaatregelen niet altijd juist aangegeven. Al deze dingen gebeuren en maken het reizen op de bromfiets niet eenvoudiger, maar daardoor niet minder leuk. Zeker niet als je van te voren bepaalde voorzorgsmaatregelen hebt kunnen nemen. Maar ook hiervoor geldt dat ervaring de beste manier is.
Tijdelijke verkeersmaatregelen
Wegwerkzaamheden zijn nodig, hard nodig zelfs, om de verkeersdrukte en/of verkeerstromen te verbeteren. Ze zijn daardoor ook in het toekomstige voordeel van bromfietsers. Alleen komt het vaak voor dat bij die wegwerkzaamheden er een tijdelijk probleem ontstaat voor bepaalde weggebruikers. Denk bijvoorbeeld aan een brom-fietspad dat door een verkeersbord bij de werkzaamheden ineens een fietspad wordt. In zo een geval negeer ik dit soort tijdelijke verkeersmaatregelen. Immers, het was een brom-fietspad en dat kan niet halverwege ineens (zonder alternatief) wijzigen. Mijn visie bij dit soort tijdelijke ongemakken is het gezond verstand te gebruiken. Wees echter altijd allert en voorzichtig bij wegwerkzaamheden. Voor overige weggebruikers is de ontstane situatie namelijk ook ineens onbekend geworden.
Voorbereiding
Allereerst even een opmerking voordien. Hoe goed de voorbereiding ook is, er zal onderweg altijd iets kunnen zijn waardoor van de geplande weg afgeweken moet worden. Meestal is een oplossing dichtbij, maar wordt het te ver gezocht. Neem daarom, wanneer er sprake is van een vastgelopen route, even de tijd voor oriëntatie. Kijk op de kaart (navigatie) en zoek of er niets over het hoofd is gezien. Rij eventueel een stukje terug, wellicht is er een bord is gemist of dat een andere plaatsnaam vermeld staat. Misschien heel ouderwets, maar de weg te vragen is ook een optie.
Als er geen bestemming is, maakt de route niet uit. Immers, al dolend komt men ergens. Mag men niet verder, dan gewoon afslaan naar het volgende "ergens". Deze reizen kenmerken zich door alleen vertrekpunten. Ik ken tot op heden niemand die zo reist of heeft gereisd. Mocht iemand van plan zijn zo te gaan reizen, dan hoor ik dat graag. Maar ik ben er van overtuigd dat iedere reiziger ongeveer een bestemming in het hoofd heeft; zelfs een vluchteling of een zwerver.
Dat kan een doel zijn, bijvoorbeeld de kustlijn van Frankrijk volgen, of een (globale) bestemming, zoals 'de Elzas'. Natuurlijk ook veel specifiekere doelen als een bepaalde stad, bezienswaardigheid of doel. In dat geval is er altijd sprake van een vertrekpunt en aankomstplaats. Hier tussen kan een route worden bepaald. Dit kan analoog (via wegenkaarten) of digitaal via internet of navigatiesysteem.
Wegenkaarten worden steeds zeldzamer en worden minder (snel) geüpdated dan digitale kaarten. Uiteindelijk zullen de papieren kaarten verdwijnen, maar soms is analoog zoeken nog altijd eenvoudiger dan digitaal. Dus doe jezelf een plezier en vraag in de familie of er iemand nog een 'beste boek voor de weg' heeft of oude wegenkaarten. Wellicht dat je er ook nog tegen komt in een kringloopwinkel.
Het gebruik van verouderde kaarten in de voorbereiding kan gemakkelijk zijn, maar gebruik verifieer de gegevens alsnog digitaal. Dit omdat digitaal veel recenter is. Bedenk dat er veel kan veranderen in een betrekkelijk korte tijd.
Zodra er een aankomstplaats bekend is kan er een route uitgezet worden, want een vertrekpunt is altijd bekend. De route kan met een navigatiesysteem zoals Garmin of Tomtom of met een online middel als google maps, routenet of ANWB reisplanner bekeken worden.
Nu zijn alle systemen minder geschikt om 'live' te navigeren op een bromfiets. Er zal altijd een hiaat in de route voorkomen in welke stand (auto met uitsluitingen of fiets) deze ook staat. Wat ook lastig kan zijn is dat 'live' navigatie de route snel herberekend als men even fout zit of rekening wordt gehouden met wegproblemen zoals files of opbrekingen. Als bromfietser kan het goed zijn dat je hier niets mee te maken hebt. Om deze problemen uit te sluiten gebruik ik voor 'live' navigeren altijd een vooraf gemaakte route in GPX bestand.
Een GPX bestand is een vooraf geselecteerde aaneenschakeling van punten en wijkt nooit vanzelf af. De route blijft te allen tijde vast staan. Deze GPX bestanden heb ik altijd op iedere reis bij en zijn vooraf samengesteld in google maps. Hoe gaat dit in het werk.
Google maps
Ik gebruik in de voorbereiding altijd google maps. Misschien uit gewoonte, maar het is voor mij een hulpmiddel en met streetvieuw kan ik van afstand 'ter plaatse' rondkijken.
Als eerste voer ik het vertrekpunt en de aankomstplaats in. Dit kunnen specifieke adressen zijn, maar de aankomst kan ook een gebied zijn. Dan bekijk ik welk deel van de route (meestal de eerste 80 kilometer) ik ken en vernieuw mijn vertrekpunt vanaf waar ik het niet (zo goed) ken. Vervolgens laat ik de autoroute bepalen waarbij de opties 'snelwegen vermijden' zijn ingeschakeld. Is de afstand meer dan 300 kilometer, dan zoek ik op de route een plaats die ergen tussen 250 en 300 kilometer ligt.
Dan loop ik na of er in de route grote steden (> 100.000 inwoners) opgenomen zijn die door het centrum doorkruist moet worden. Dit vanwege het vele oponthoud in dergelijke steden en om eventuele milieuzones te ontwijken. Is dat het geval dan ga ik de route visueel zodanig verplaatsen dat de route buitenom de steden (of rondwegen) gaat of door de voorsteden. Dit geldt uiteraard niet voor steden die ik wil bezoeken of onvermijdelijk door moet (bijvoorbeeld vanwege bruggen). Nu ga ik de plaatsen opschrijven die ik passeer en behoud daarbij een tussenruimte van max. 40 kilometer. Meestal zijn dit zes tot acht plaatsen. Uiteraard is het ook mogelijk een kaart uit te printen.