Een reis plannen


Het is helemaal niet moeilijk om een reis op de bromfiets te plannen. Je zou zelfs niets hoeven plannen en gewoon gaan rijden. Tentje mee, onderweg je natje en droogje kopen en 's avonds zorg je dat je een slaapplek hebt; er is altijd wel een camping op één uur rijden. Hoewel deze nomadische manier van reizen heel avontuurlijk is, zijn er weinig mensen die deze reisvorm echt omarmen. Toch is deze manier van reizen bij uitstek geschikt als je over veel tijd kan beschikken en het niet uitmaakt waar naar toe. Voor reizen hoef je niets geleerd te hebben; je moet het gewoon doen.
Genieten van de reis en de ontmoetingen is belangrijker dan de bestemming. Reizen is ergens goed aankomen en dat is een hele kunst; het vertrek is echter een hele opgave. Sommige dromen al jaren van een bepaalde reis(bestemming) of willen gewoon op een bijzondere manier reizen. Je zal de eerste niet zijn die rond de Oostzee en naar de Noordkaap rijdt op de brommer. De Duitse Alexander Herrmann heeft al heel wat gebromfietst op zijn klassieke Simson zie hier.

Vele reizen zullen vooraf gepland worden. Het vooraf plannen van een reis is ook al een groot deel van de reisbeleving. Immers, als je van reizen droomt, reis je al in je droom. Het stelt je in staat om jezelf te verdiepen in de mogelijkheden en bezienswaardigheden die onderweg bezocht kunnen worden. Toch blijft in mijn ogen een spontane ontmoeting met iets of iemand altijd langer bij dan vooraf geplande bezoeken. Dit omdat vooraf plannen alleen mogelijk is gemaakt door iemand die er ooit geweest is, omdat er infrastructuur is, of een kaart of reisverslag van heeft gemaakt. Diegene zal daardoor altijd een eigen interpretatie delen, net zoals ik met deze website doe. Ik ben daarom meer voorstander van een globale planning en me onderweg te laten verrassen.
Sommige mensen hebben een lijst van plaatsen, landen, gebieden, thema's of ervaringen die men absoluut wil zien of opdoen. Maar waarom zou je de bestemming als einddoel kiezen als de reis ook een doel kan zijn ? Tijdens het reizen doe je veel nieuw vaardigheden op of versterk je deze. Met name zelfstandigheid, creativiteit en flexibiliteit. Hoe minder je vooraf plant, hoe scherper je beleving, omgevingsbewustzijn, authenticiteit en beoordelingsvermogen worden. Het is goed om in het nu te reizen en te ervaren wat je ervaart zonder er iets omheen te bouwen of enige verwachting vooraf te hebben. Bewust reizen waarin je opgaat in jouw ervaringen zonder na te denken over nog te beleven ervaringen.

Helemaal niets plannen en gewoon gaan rijden is ultieme vrijheidsbeleving maar een doel of plan zal altijd onderdeel van de reis zijn. Nog nooit ben ik iemand tegengekomen of verhalen gehoord of gelezen van iemand die zonder plan op reis ging. Zelfs ontdekkingreizigers als Columbus, Abel Tasman en Jacob Roggeveen hadden een doel (bestemming). Daarom is het niet verkeerd om een goede planning vooraf te maken. Begrijp echter goed dat hoe meer er gepland wordt, hoe minder verrassend reizen wordt. Stel ook je reisbestemming af op je mogelijkheden. Het lijkt misschien wel leuk om vanuit Nederland een vijfdaagse brommerreis naar Parijs te plannen, maar als de heen- en terugreis al vier reisdagen kosten, is het wellicht beter iets anders te ondernemen.


"Hoe kan je het zo lang uithouden op een bromfiets", is een vraag die mij vaak gesteld wordt. Het antwoord daarop is: "gewenning". Af-en-toe even van de scooter af is een prima manier om stijfheid tegen te gaan en de bloedsomloop positief te beïnvloeden. Lang achtereen in één houding zitten is nooit fijn. Aan het begin van het seizoen bemerk ik dat ik eerder last van achtereen rijden heb dan later in het seizoen. Er is dus sprake van een vorm van gewenning.
Het verdelen van je reis is daarom een goed gebruik. Hierbij zijn gepland aantal kilometers en aantal beschikbare dagen van grote invloed. Ikzelf heb op de bromfiets in één dag wel eens 450 kilometer afgelegd. Met uitzondering van de terugreis komen dit soort dagafstanden niet voor als ik meerdere dagen op reis ben.

Mijn ideale verdeling is twee uur rijden en daarna een pauze waarbij ik de benen strek, oefeningetjes doe of even relax in een andere houding. Natuurlijk is een kopje koffie of hapje eten op zijn tijd ook nodig en dat probeer ik dan te combineren. Indien er een bepaalde bestemming bereikt moet worden (omdat dit gereserveerd is), dan volg ik liever een trajectquota waarbij:
- het eerste traject 90 kilometer is,
- het tweede traject 75 kilometer,
- het derde traject 60 kilometer
- en ieder volgend traject maximaal 50 kilometer
Door de eerste drie trajecten op te tellen, zijn er met twee pauzes 225 kilometers verreden. Het vertrek is meestal rond zonsopkomst (06.00 uur) waardoor rond lunchtijd deze afstand is afgelegd. Voor de overige maximaal 125 kilometer van de eerste reisdag, kan de rest van de middag gebruikt worden. Hierdoor wordt de reis aangenamer omdat het grootste gedeelte (en de zwaarste pijn) achter de rug is.

 Bij meerdaagse reizen verdeel ik de dagen in:

- Reisdagen: dit zijn dagen waarop van overnachtingsplaats naar overnachtingsplaats gereden wordt;
- Rustdagen: dit zijn dagen waarop er niet van overnachtingsplaats gewisseld wordt;
- Dagtochten: deze worden op rustdagen verreden;
- Thuiskomstdag is de laatste dag van de tocht.

Als er meerdere reisdagen achtereen zijn, is de eerste reisdag de langste (tot 350 km) volgens eerder genoemd trajectquota. De aansluitende reisdagen worden beperkt tot maximaal 250 kilometers in trajecten van maximaal 65 kilometers of twee uren. Dagtochten die ik op de rustdagen rij, zijn minder dan 175 kilometer. Zo zie en geniet ik veel meer van omgeving en kan er op een rustige manier genoten worden van de alom aanwezige schoonheid. De thuiskomstdag is meestal de langste reisdag. Je kunt immers diep in de nacht thuiskomen, hoewel dit ook niet altijd prettig is.

Over het algemeen is een reis binnen de Benelux, westen van Duitsland en noorden van Frankrijk het meest haalbaar voor mij. Hier zijn volop mogelijkheden om heerlijk te touren op de bromfiets. Voor mezelf heb ik een aantal cirkels rond de eigen woonplaats getrokken en daarbij de mogelijkheden vermeld. Dit ziet er als volgt uit:

straal van 200 kilometer van woonplaats.
- tweedaagse reizen
straal van 300 kilometer van woonplaats
- driedaagse reizen
straal van 400 kilometer van woonplaats
- vierdaagse reizen
straal van 500 kilometer van woonplaats
- vijfdaagse reizen

Bovenstaande afbeeldingen laten zien dat ik per 100 kilometer extra ongeveer één dag extra nodig hebt. Hierbij wordt uitgegaan van of veel kilometers per reisdag maken en nog één of twee dagtochten kunnen maken of genieten van een  rondreis met minder kilometers per dag. Denk eraan dat een cirkel trekken iets anders is dan de daadwerkelijke afstand. Reken gerust 10 tot 25 procent meer als je het rijden moet. Zo ligt Hamburg in de straal van 500 kilometer, maar de werkelijke afstand is bijna 600 kilometer. Hetzelfde geldt ook als je gebruik van veerdiensten moet maken (Engeland). Reken gerust één extra dag per overtocht.

Heb je eenmaal een doel op het oog dan komt het bepalen van een route. Deze website geeft daarin enkele suggesties d.m.v. de Lange Afstand Bromfiets wegen (LAB-wegen).